numer szkolenia-T/U/J/246/2022
miejsce –SKJ Bajardo; Św.Huberta 4, 05-152 Czosnów
W godzinach 10 – 18 (przerwa obiadowa 1 godz)
Zagadnienia:
Czy konie mogą być „ambitne”?
- Co motywuje a co demotywuje konie?
- Motywacja wewnętrzna i zewnętrzna
- Sposoby pracy nad motywacją i koncentracją w czasie treningu (zasady stosowania przerw, zasady nagradzania, intensywność ćwiczeń, trening interwałowy i powtórzeniowy, feedback).
Nagradzanie to wcale niełatwa umiejętność…
- Czym, jak i kiedy nagradzać, żeby robić to skutecznie? (co jest dla koni nagradzające, wzmocnienia)
- Nieskuteczne nagradzanie, czyli kiedy koń uczy się nie tego co trzeba?
- Pozytywne czy negatywne wzmocnienie, czyli presja czy cukierek?
- „Dobry koooń!” – czy koń to rozumie? (wzmocnienia pierwotne i wtórne i zasady ich stosowania)
- Cukierki – dawać czy nie? Są dwie szkoły… („układ nagrody” i dopamina)
- Co to jest „pułapka nagradzania” i jak jej uniknąć? (rozkład wzmocnień, utrwalanie zachowania i eliminowanie nagród)
Karanie, czy można go uniknąć?
- Niepożądane zachowanie konia – jak je wyeliminować? (kwadrat wzmocnień i jak go stosować)
- Karanie może być skuteczne, ale…
- „Pułapka karania” i jak jej uniknąć? (mechanizmy uruchamiane wraz ze stosowaniem kar)
- Skutki uboczne stosowania kar. Przeciwkontrola.
- Sytuacje, w których NIGDY karać nie należy.
Emocje i końskie lęki
- Stres, lęk, fobia. Różne metody odwrażliwiania (desensytyzacja prowadzona, swobodna, „zalewanie bodźcem”, generalizacja, różnicowanie, fobia – mechanizm powstania i przykłady pracy z nią)
- Stres przewlekły – cichy zabójca! (trudności w rozpoznaniu, powszechność tej choroby a świadomość koniarzy (!), symptomy, skutki)
- Jak utrwalają się dobre i złe emocje i czy można je wygasić? Warunkowanie klasyczne.
- Emocje i rozproszenie uwagi konia na zawodach. Sposoby utrzymania jakości wykonania zadań w każdych warunkach (automatyzm, generalizacja, różnicowanie).
Hierarchia, agresja, dominacja
- Co ma wspólnego hierarchia z agresją? Rytualizacja zachowań w stadzie.
- Fakty i mity na temat dominacji („on mnie próbuje zdominować” – czy to prawda?)
- Czy mój koń mnie lubi? (jak koń postrzega człowieka, możliwości odczuwania uczuć wyższych, percepcja koni)
Czynniki wpływające na skuteczność metod treningowych
- Budowa
- Zmysły – jak widzi koń? (budowa oczu, kolory, głębia, ostrość, ocena odległości)
- Temperament vs charakter (genetycznie uwarunkowane i nabyte cechy osobowości. Co możemy zmienić, a czego się zmienić nie da?)
- Stan zdrowia – leniwy, czy coś go boli?
Kurs prowadzony jest w formie wykładowo – warsztatowej (bez koni). Do zrozumienia niektórych mechanizmów (np. wzmocnienia pozytywnego i negatywnego) wykorzystuję ćwiczenia warsztatowe. W części wykładowej większość zagadnień omawiana jest z wykorzystaniem materiału filmowego z mojej pracy z końmi lub materiałów zamieszczonych w sieci
Wykładowca-Monika Giedrojć