17/09/2022- konferencja Psychologia treningu koni

numer szkolenia-T/U/J/246/2022

 miejsce –SKJ Bajardo; Św.Huberta 4, 05-152 Czosnów

W godzinach 10 – 18 (przerwa obiadowa 1 godz)

Zagadnienia:

Czy konie mogą być „ambitne”?

  • Co motywuje a co demotywuje konie?
  • Motywacja wewnętrzna i zewnętrzna
  • Sposoby pracy nad motywacją i koncentracją w czasie treningu (zasady stosowania przerw, zasady nagradzania, intensywność ćwiczeń, trening interwałowy i powtórzeniowy, feedback).

Nagradzanie to wcale niełatwa umiejętność…

  • Czym, jak i kiedy nagradzać, żeby robić to skutecznie? (co jest dla koni nagradzające, wzmocnienia)
  • Nieskuteczne nagradzanie, czyli kiedy koń uczy się nie tego co trzeba?
  • Pozytywne czy negatywne wzmocnienie, czyli presja czy cukierek?
  • „Dobry koooń!” – czy koń to rozumie? (wzmocnienia pierwotne i wtórne i zasady ich stosowania)
  • Cukierki – dawać czy nie? Są dwie szkoły… („układ nagrody” i dopamina)
  • Co to jest „pułapka nagradzania” i jak jej uniknąć? (rozkład wzmocnień, utrwalanie zachowania i eliminowanie nagród)

 

 

Karanie, czy można go uniknąć?

  • Niepożądane zachowanie konia – jak je wyeliminować? (kwadrat wzmocnień i jak go stosować)
  • Karanie może być skuteczne, ale…
  • „Pułapka karania” i jak jej uniknąć? (mechanizmy uruchamiane wraz ze stosowaniem kar)
  • Skutki uboczne stosowania kar. Przeciwkontrola.
  • Sytuacje, w których NIGDY karać nie należy.

Emocje i końskie lęki

  • Stres, lęk, fobia. Różne metody odwrażliwiania (desensytyzacja prowadzona, swobodna, „zalewanie bodźcem”, generalizacja, różnicowanie, fobia – mechanizm powstania i przykłady pracy z nią)
  • Stres przewlekły – cichy zabójca! (trudności w rozpoznaniu, powszechność tej choroby a świadomość koniarzy (!), symptomy, skutki)
  • Jak utrwalają się dobre i złe emocje i czy można je wygasić? Warunkowanie klasyczne.
  • Emocje i rozproszenie uwagi konia na zawodach. Sposoby utrzymania jakości wykonania zadań w każdych warunkach (automatyzm, generalizacja, różnicowanie).

Hierarchia, agresja, dominacja

  • Co ma wspólnego hierarchia z agresją? Rytualizacja zachowań w stadzie.
  • Fakty i mity na temat dominacji („on mnie próbuje zdominować” – czy to prawda?)
  • Czy mój koń mnie lubi? (jak koń postrzega człowieka, możliwości odczuwania uczuć wyższych, percepcja koni)

Czynniki wpływające na skuteczność metod treningowych

  • Budowa
  • Zmysły – jak widzi koń? (budowa oczu, kolory, głębia, ostrość, ocena odległości)
  • Temperament vs charakter (genetycznie uwarunkowane i nabyte cechy osobowości. Co możemy zmienić, a czego się zmienić nie da?)
  • Stan zdrowia – leniwy, czy coś go boli?

Kurs prowadzony jest w formie wykładowo – warsztatowej (bez koni). Do zrozumienia niektórych mechanizmów (np. wzmocnienia pozytywnego i negatywnego) wykorzystuję ćwiczenia warsztatowe. W części wykładowej większość zagadnień omawiana jest z wykorzystaniem materiału filmowego z mojej pracy z końmi lub materiałów zamieszczonych w sieci

 

Wykładowca-Monika Giedrojć